Fun with technology! – LabDay on 27 January 2023
Fun with technology! – LabDay on 27 January 2023
Fun with technology! What is possible with a 3D printer? What are the challenges of digital construction? With the LabDay, the Collaborative Research Centre TRR 277 Additive Manufacturing in Construction (AMC) make female students aware of the possibilities of 3D printing for architecture and for the entire construction industry.
In the workshop, the young people learn about the digital fabrication process from design to production. And it will be very hands-on: the students digitally design an object themselves, which is then printed with clay. The LabDay on 27 January 2023 is suitable for female students from grade 11. Interested? Then simply contact the AMC at the following e-mail address: m.baehrens@tu-braunschweig.de.
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Braunschweig, October 2022
About the AMC:
The Collaborative Research Center Transregio TRR 277 Additive Manufacturing in Construction (AMC) aims to fundamentally research additive manufacturing (3D printing) as a novel digital manufacturing technology for construction. In the interdisciplinary, cross-location research project, the two universities TU Braunschweig and TU Munich, pursue the novel manufacturing approach for the construction industry. Additive manufacturing can develop into a key technology for the digitalization of the construction industry. Complex research questions on materials, process engineering, control, modeling, design and construction are being investigated holistically by scientists from the fields of civil and mechanical engineering.
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Kontakt:
Meike Bährens M.A.
PR & Kommunikations Koordinatorin / PR & Communication Coordinator
E-Mail: m.baehrens@tu-braunschweig.de | www.amc-trr277.de
LAB-Day – was ist das?
Konzept: Die Grundidee ist es, Schüler:innen die Möglichkeiten des 3D-Drucks für die Architektur und für das gesamte Bauwesen näherzubringen. Dafür wird ein Workshop initiiert, der Schüler:innen konkret den digitalen Fabrikationsprozess vom Design bis zur Produktion näherbringt. Am Beispiel Ton können die Schüler:innen kreatives Design, Augmented Reality, Software, und robotische 3D-Druck Fertigung direkt mitgestalten. Das Besondere am Workshop ist, dass die Schüler:innen direkt selber ein Objekt digital gestalten und dieses eigene Objekt dann von einem Roboter gedruckt wird.
Ergebnis: Verständnis für Prozesse des digitalen Bauens -von der kreativen Gestaltung zum 3D-gedrucktem Bauwerk- und ein eigenes designtes Objekt. Die neuen 3D-Technologien verändern das Bauwesen massiv und eröffnen interessante, neue Jobprofile.
Ziel: Schüler:innen für die neuen Technologien des 3D-Drucks zu begeistern und sich selbst im Feld der additiven Fertigung zu sehen. Erhöhung der weiblichen Studierendenzahl in den MINT-Studiengänge wie Bauingenieurwesen, Maschinenbau und Architektur.